Torba sportowa

Co zabrać na siłownię?

Pierwsza wizyta na siłowni może być nieco stresująca. Po latach wiem, że nie ma do tego najmniejszych powodów, jednak dokładnie pamiętam, że sam wybierając się pierwszy raz czułem się niepewnie. W tym artykule chciałbym wspomnieć o kilku rzeczach, które warto ze sobą zabrać, aby przebiegła ona komfortowo i przyjemnie.

Buty i skarpetki

Nie znam siłowni ani fitness klubu w którym nie jest wymagane zmiennie obuwie. Jest to sprawa oczywista – chyba nikt nie ma ochoty ćwiczyć w błocie i piachu, które inni wnieśli na butach. Część klubów zastrzega, że zabronione jest stosowanie obuwia z czarną podeszwą (może ono rysować parkiet). Warto dowiedzieć się tego zanim wybierzemy się na pierwszy trening. Skoro zmieniamy buty warto pomyśleć o skarpetkach na zmianę. Stopy potrafią spocić się nawet podczas pozornie lekkiego treningu. Nie ma się czego wstydzić – to naturalna fizjologiczna reakcja organizmu.

Ręcznik używany podczas treningu

Podobnie jak buty na zmianę, zdecydowana większość klubów ma w swoim regulaminie zapis o obowiązkowym stosowaniu ręcznika, który należy kłaść na maszynie której używamy. Chodzi przede wszystkim o względy higieniczne – nikt nie ma ochoty kłaść się na ławce która jest mokra od potu innej osoby. Oczywiście nic się nie stanie jeśli od czasu do czasu w wyjątkowych i uzasadnionych okolicznościach zrezygnujemy z ręcznika (na przykład dla lepszej stabilizacji podczas bardzo ciężkiej serii wyciskania na klatkę). Zawsze jednak po takiej serii należy dokładnie przetrzeć ławkę – w wielu klubach mamy ogólnodostępne ręczniki papierowe oraz specjalny płyn do dezynfekcji sprzętu.

W sklepach sportowych dostępne są nawet specjalne ręczniki na trening – są wykonane z nieco innego materiału, który mniej się ślizga, są cieńsze, a spotkałem się nawet z modelami, które posiadają wszytą dodatkową kieszonkę z zamkiem (na przykład na klucz od szafki). Na początek wystarczy jednak jakikolwiek mały ręcznik kąpielowy – nadal bardzo wiele osób stosuje tego typu ręczniki i jest to widok normalny.

Odpowiedni strój pozwala ćwiczyć wygodnie i bezpiecznie

Odpowiedni strój

Sam byłem świadkiem kiedy chłopak postanowił trenować w dżinsach (prawdopodobnie zapomniał spodenek), natomiast nie jest to ani wygodne ani higieniczne. Zdecydowanie lepiej wybrać typowy strój sportowy – krótkie spodenki i koszulka typu t-shirt. Na rynku dostępne są specjalne stroje do fitnessu, jednak ich stosowanie zależy od prywatnych upodobań każdego trenującego. Zdecydowanie ważniejsze niż posiadanie modnego, najnowszego modelu legginsów jest to aby strój był świeży i wyprany, a nie zalatywał potem z poprzedniego treningu.

Woda lub inny napój

Uzupełnianie płynów podczas treningu jest niezbędne jeśli nie chcemy sobie zaszkodzić. Niezależnie czy wybierzesz wodę czy izotonik – jeden litr to moim zdaniem absolutne minimum, które powinniśmy zabrać na standardową sesję treningową. W większości fitness klubów ceny za wodę w recepcji są wyższe niż w sklepie spożywczym, dlatego warto pomyśleć o tym wcześniej. Od siebie mogę dodać, że w bagażniku zawsze mam przynajmniej jedną zgrzewkę wody która przeznaczam tylko na trening i tym sposobem nigdy nie zapominam zabrać jej z domu.

Rzeczy do kąpieli

Nie każdy lubi korzystać z ogólnodostępnych natrysków na siłowni, jednak jeśli nie wracamy od razu do domu, tylko planujemy jeszcze wyjść „do ludzi” to zdecydowanie polecam kąpiel po treningu. Dodatkowy ręcznik, klapki, żel po prysznic i bielizna na zmianę – nic więcej nie jest nam potrzebne, aby czuć się po treningu jak wypielęgnowany noworodek 😉

Dodatkowe gadżety i akcesoria

Rzeczy które wymieniłem powyżej w zupełności wystarczą aby wykonać dobry trening na siłowni, ale jest kilka innych, które mogą się przydać. Przede wszystkim warto wspomnieć, że coraz więcej klubów wprowadza konieczność stosowania własnej kłódki do zamykania szafki w szatni. Należy do zweryfikować (chociażby telefonicznie) przed pierwszą wizytą. Ma to na celu przyspieszenie i usprawnienie obsługi – nie musimy czekać na klucz do szafki z recepcji. Ponadto sami możemy wybrać szafkę, która aktualnie jest wolna.

Wiele osób nie wyobraża sobie treningu bez muzyki. Sam stale nosze w torbie treningowej słuchawki, ale zanim kupiłem dodatkowy komplet przeznaczony tylko na siłownię to bardzo często o nich zapominałem. Jeśli w tym momencie przyszło Ci do głowy, aby na siłownię zabrać na przykład głośnik bluetooth – natychmiast z niego zrezygnuj! Nie mam zamiaru nawet tego komentować.

Rękawiczki, pas treningowy, zegarek sportowy itd. – to dodatkowe akcesoria i każdy powinien je dobierać do swoich własnych upodobań i rodzaju treningu który wykonuje. Nie są niezbędne, zwłaszcza na początku.
Mam nadzieję, że z tym tekstem łatwiej będzie Wam się przygotować do pierwszej wizyty na siłowni. W tym miejscu jeszcze raz chciałbym podkreślić, że jeśli stresujesz się pierwszym wyjściem na siłownię to naprawdę nie ma do tego powodu. Podpowiem Ci, że zdecydowana większość trenujących nawet nie zwróci na Ciebie uwagi. W trakcie treningu każdy zajęty jest sobą i wielu nawet specjalnie odcina się od otoczenia aby wykonać spokojnie swój trening.

About the author