Odchudzanie jest proste!

Zdaję sobie sprawę, że wiele osób widząc tytuł tego artykułu pomyśli, że pisze to jakiś wariat, albo osoba kompletnie oderwana od rzeczywistości. Ja natomiast nadal będę trzymał się swojego zdania i uparcie przekonywał, że w teorii odchudzanie jest proste (u zdrowej osoby). Słowem klucz jest tutaj podkreślona część zdania, mianowicie „w teorii”. Kwestie samodyscypliny, nastawienia i trudności we wprowadzaniu oraz utrzymywaniu nowych nawyków to całkiem odrębny temat, którym zajmę się w innych artykułach. Dziś chciałbym skupić się na wiedzy teoretycznej i kilku podstawowych sprawach o których powinniśmy pamiętać, a dostosowanie się do nich praktycznie gwarantuje nam stosunkowo szybkie i zauważalne efekty.

Odpowiednie nawyki żywieniowe

W powodzeniu „jesteś tym co jesz” jest więcej prawdy niż mogłoby się to niejednemu wydawać. Będąc całkowicie uczciwym można nawet powiedzieć, że właściwa dieta jest na tyle istotna, że nawet odpuszczając pozostałe kwestie nadal będziemy skutecznie gubili niechciane, ponadprogramowe kilogramy (nieco wolniej, ale jednak). Co więcej, w przypadku większości osób wcale nie jest konieczne trzymanie się bardzo restrykcyjnej diety, polegające na ważeniu każdego grama spożywanego produktu, czy odliczaniu orzechów lub pojedynczych liści sałaty – takie podejście do sprawy pozostawmy zawodnikom sportów sylwetkowych, którzy mają zamiar pokazywać się na scenie. Dla osoby która chce po prostu dobrze wyglądać w stroju kąpielowym wystarczy kalkulowanie (niekoniecznie z aptekarską precyzją) ilości spożywanych w trakcie dnia kalorii oraz usunięcie z jadłospisu najbardziej szkodliwych produktów (słodycze, fast foody, słodkie napoje itp.). W internecie dostępne jest bardzo wiele kalkulatorów, które pomogą nam wyliczyć ile kalorii powinniśmy spożywać (wystarczy wpisać w Google hasło „kalkulator kalorii” lub „kalkulator BMR”). Początkowo dodawanie w trakcie dnia spożytych kalorii może wydawać się trudne, ale po kilku dniach okazuje się bardzo łatwe, bo wartości najbardziej popularnych produktów znamy już na pamięć. Ponadto istnieje co najmniej kilka wartych uwagi aplikacji na telefon, które bardzo ułatwiają sprawę.

Aktywność fizyczna to nie tylko siłownia i zajęcia fitness

Aktywność fizyczna

Dla większości osób odchudzanie jest równoznaczne z koniecznością częstych wizyt na siłowni i niewątpliwie trening siłowy jest bardzo pomocny, a przede wszystkim sprawia, że kiedy już schudniemy nasze ciało będzie sprężyste, jędrne i estetyczne. Jeśli jednak na samą myśl o pójściu do fitness klubu czujesz zniechęcenie to mam świetną wiadomość – jest wiele innych rozwiązań. Poprzez aktywność fizyczną można rozumieć inne formy ruchu – długie spacery, wycieczki rowerowe, wyjścia na basen, jazda na rolkach, nordic walking – opcji jest naprawdę wiele. Oczywiście intensywność i rodzaj ruchu powinniśmy dostosować do naszych możliwości i wziąć pod uwagę wszystkie przeciwwskazania jakie mogą wynikach chociażby z naszego stanu zdrowia.

Zadbaj o zdrowie

Ten akapit jest na tyle istotny, że powinien się znajdować na samym początku tego artykułu, jednak nie chcąc nikogo zniechęcić na wstępie, postanowiłem umieścić go nieco dalej. Podstawową kwestią bezpiecznego i skutecznego odchudzania jest utrzymanie organizmu w zdrowiu. Zanim zaczniesz stosować jakąkolwiek dietę lub trening wybierz się do lekarza. Nie mam na myśli tutaj specjalistów od dietetyki, wystarczy że poprosisz o dokładne badania swojego lekarza rodzinnego – poproś go o zlecenie podstawowych badań krwi, zmierzenie ciśnienia oraz innych podstawowych parametrów. Powiedz mu o swoich planach i zapytaj o przeciwwskazania. Pamiętaj – tylko zdrowe ciało właściwie zareaguje na bodźce takie jak zmiana diety czy zwiększenie aktywności fizycznej. Moje osobiste zdanie jest takie, że nawet jeśli czujemy się bardzo dobrze, to przynajmniej raz w roku powinniśmy wykonać podstawowy pakiet badań (morfologia, ciśnienie itd.).

Mam nadzieję, że udało mi się Was choć trochę przekonać o tym, że w teorii odchudzanie jest naprawdę proste. Podsumowując – kontrola nad sumą spożywanych kalorii (przynajmniej orientacyjna), usunięcie z diety szkodliwych produktów (głównie zawierających cukry proste), aktywne spędzanie wolnego czasu i utrzymanie organizmu w zdrowiu – tylko tyle wystarczy, aby nasze ciało z każdym dniem wyglądało lepiej, a nasze samopoczucie poprawiło się diametralnie.

About the author